Fosseskansen Barnehage
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogikk
  • Kontakt oss
  • mer
    • Søk plass
    • eBarnehage
    • PersonalWeb
    • Bilder!
    • Barnehageloven
    • Rammeplan for Barnehager
    • Udir

Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Rammeplanen, s. 37, 2017: «Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen»

​Personalets arbeid med mål, planlegging, vurdering og tilrettelegging er utgangspunktet for en god pedagogisk virksomhet. Personalet i Fosseskansen barnehage jobber tett sammen. Vi bruker mye tid på refleksjon og evaluering av ulike sider av virksomheten. Vår barnehage skal være en lærende organisasjon. Det betyr at vi skal utvikle og være i en stadig lærende situasjon hvor alle er delaktige. Vi setter mål for virksomheten, legger planer, vurderer og tilrettelegger. Planlegging gir oss mulighet til å handle langsiktig.
Picture
Picture
Picture
Barnehagens verdier og grunnlag ligger fortsatt til bunn og vi vil fortsette med å ha årlige kalendere som gis ut og viser aktiviteter for året. Vurdering av planen vil være viktig og bidrar med å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Refleksjon i personalgruppa, dokumentasjon, observasjon, brukerundersøkelse og barnemøter er del av vurderingsarbeidet i barnehagen.

​Vurderingen er del av en varig prosess hvor erfaringen vi tar med oss videre fra vurderingen benyttes inn i tilrettelegging mot nye mål. Dette er grunnlaget for barnehagen som lærende organisasjon. Barnehagen skal også legge til rette for de som har behov utover det allmennpedagogiske, blant annet ved spesialpedagogisk hjelp og inkludering.

Picture
​I Fosseskansen barnehage går det barn i alderen 1 til 6 år og utviklingen gjør at omsorgsbehovet også endrer seg. Vi legger vekt på at alle barna hver dag skal bli møtt der de er med den omsorgen de trenger. Personalet må vurdere hvert barn sitt behov for omsorg hver dag både ut ifra dagsform, alder og personlighet. Progresjonen i forhold til omsorg ligger hovedsakelig i forventninger om selvstendighet og selvregulering som øker med alderen. Det vil altså forventes at en skolestarter kan gi mer omsorg og har noe mindre behov for den tette omsorgen som ettåringen trenger.
Det første møte med barnehagen
I det aller første møte med barnehagen er det viktig å tilrettelegge for å skape trygge relasjoner mellom barnet og de voksne. I tilvenningsfasen er det mange nye inntrykk, så for at barnet skal slippe å forholde seg til for mange ukjente mennesker er det én voksen som har ansvar for tilvenningen. I det første møtet mellom foresatte og de ansatte i barnehagen legges grunnlaget for det videre samarbeidet, så vi legger stor vekt på å møte barnet og de foresatte med respekt, forståelse og positivitet. Vi må tilrettelegge oppstarten etter det enkelte barns forutsetninger og behov.

Fra barnehagen til skolen
«Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner» (Rammeplanen, s 34, 2017) For å tilrettelegge for en best mulig overgang til skolen legges det i barnehagen stor vekt på god kommunikasjon med barnets hjem om forventninger, utfordringer og hva vi skal legge vekt på i vårt arbeid i tiden før skolestart.

Overgang mellom barnehager
​På samme måte som med oppstart i barnehagen og ved overgang til skolen vil vi også bidra for å gjøre overgang mellom barnehager så god som mulig. Vi legger til rette for blant annet besøk og overgangsmøter.

Det er to varige verdier vi kan gi barna våre.
​Den ene er røtter, den andre er vinger.

​Åpningstid: 06:45-16:30
Fosseskansen Barnehage
​Mellomfossveien 63 (264.42 mi)

Trondheim, Norway 
​Kontor: 98 90 21 90
Billebanden (3-6 avdeling): 91 71 56 04
Humlebolet (1-3 avdeling): 91 71 86 46

Send e-post:  fosseskansen@gmail.com
​​Planleggingsdager 2025/26:
31. januar.2025
23. juni. 2025
24. juni. 2025
15. august 2025

9. oktober 2025
10. oktober 2025
30. januar 2026
26. juni 2026
Laget av Barn-Nett
-trygge IT-løsninger for barnehager
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogikk
  • Kontakt oss
  • mer
    • Søk plass
    • eBarnehage
    • PersonalWeb
    • Bilder!
    • Barnehageloven
    • Rammeplan for Barnehager
    • Udir