Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Rammeplanen, s. 37, 2017: «Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen»
Personalets arbeid med mål, planlegging, vurdering og tilrettelegging er utgangspunktet for en god pedagogisk virksomhet. Personalet i Fosseskansen barnehage jobber tett sammen. Vi bruker mye tid på refleksjon og evaluering av ulike sider av virksomheten. Vår barnehage skal være en lærende organisasjon. Det betyr at vi skal utvikle og være i en stadig lærende situasjon hvor alle er delaktige. Vi setter mål for virksomheten, legger planer, vurderer og tilrettelegger. Planlegging gir oss mulighet til å handle langsiktig. |
Barnehagens verdier og grunnlag ligger fortsatt til bunn og vi vil fortsette med å ha årlige kalendere som gis ut og viser aktiviteter for året. Vurdering av planen vil være viktig og bidrar med å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Refleksjon i personalgruppa, dokumentasjon, observasjon, brukerundersøkelse og barnemøter er del av vurderingsarbeidet i barnehagen.
Vurderingen er del av en varig prosess hvor erfaringen vi tar med oss videre fra vurderingen benyttes inn i tilrettelegging mot nye mål. Dette er grunnlaget for barnehagen som lærende organisasjon. Barnehagen skal også legge til rette for de som har behov utover det allmennpedagogiske, blant annet ved spesialpedagogisk hjelp og inkludering. |
I Fosseskansen barnehage går det barn i alderen 1 til 6 år og utviklingen gjør at omsorgsbehovet også endrer seg. Vi legger vekt på at alle barna hver dag skal bli møtt der de er med den omsorgen de trenger. Personalet må vurdere hvert barn sitt behov for omsorg hver dag både ut ifra dagsform, alder og personlighet. Progresjonen i forhold til omsorg ligger hovedsakelig i forventninger om selvstendighet og selvregulering som øker med alderen. Det vil altså forventes at en skolestarter kan gi mer omsorg og har noe mindre behov for den tette omsorgen som ettåringen trenger.
|